پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150688
شکاف بيکاري استان‌ها ۳ برابر شد
تاریخ انتشار : 1393/12/14 09:24:55
نمایش : 1791
نابرابري فرصت ها، توزيع نامتوازن امکانات، هجوم سرمايه گذاري ها به برخي مناطق و محروميت بعضي استان ها از فرصت ها باعث ايجاد ۱۰درصد شکاف بيکاري در کشور شد. هم اکنون بيکاري در کرمانشاه ۳ برابر مرکزي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نرخ بيکاري يکي از مهم ترين شاخص هاي ارزيابي در کشورها و همچنين ملاکي براي عملکرد مناطق داخلي هر کشوري محسوب مي شود. اينکه نرخ بيکاري در کشوري پايين و کمتر از ۵ درصد باشد، مي تواند نشانه موفقيت آن کشور در اجراي سياست هاي توسعه اي و علامتي از رونق در اقتصاد باشد.

در اين شرايط تقريبا تمامي نيروي کار کشور مي تواند در مشاغل گوناگون حضور داشته باشند و جا به جايي ها نيز در شرايط منطقي و مناسبي انجام شود. به بيان ساده تر نرخ بيکاري مي تواند ملاکي باشد تا نشان دهد نيرو و سرمايه انساني کشور در چه شرايطي به سر مي برند.

بر پايه اين گزارش، در ايران متاسفا نرخ بيکاري از شرايط مناسبي برخوردار نيست، تعداد متقاضيان کار بالا است و شکاف هاي عميقي بين فرصت دسترسي به مشاغل بين زنان و مردان وجود دارد. در واقع عموما نرخ بيکاري زنان نسبت به مردان ۲ برابر و بيشتر از آن است و اين نرخ براي زنان جوان زير ۳۰ سال کشور تا ۵۰ درصد نيز تخمين زده شده است.

شکاف بيکاري در مناطق مختلف کشور

طبق آمارهاي موجود بيش از ۴۰ ميليون نفر از جمعيت کشور در هيچگونه فعاليت اقتصادي و توسعه اي کشور نقش ندارند و تنها مصرف کننده هستند؛ از آن سو تعداد افراد تحت تکلف شاغلان ايراني از برخي ديگر از کشورها بالاتر است که نشان مي دهد افراد فشار بيشتري را براي تامين هزينه هاي خانوار تحمل مي کنند.

نرخ مشارکت اقتصادي در ايران پايين و زير ۴۰ درصد است؛ در حالي که اين نرخ در کشورهاي توسعه يافته بالاتر از ۶۰ درصد بوده که نشان دهنده درصد بالاتري از جامعه در جريان رشد و توسعه کشور است. البته به نظر مي رسد اقتصاد ايران فعلا در شرايط و ظرفيت مناسبي براي پذيرش ميليون ها تقاضاي جديد فعاليت اقتصادي مردم هم قرار نداشته باشد.

طي دهه هاي گذشته جوانان و به ويژه فارغ التحصيلان ايراني با مسائل و دشواري هاي فراواني براي ورود به بازار کار مواجه بوده اند و مي توان به جرات بيکاري و تلاش براي ورود به عرصه کار و فعاليت اقتصادي را بزرگترين چالش جوانان تحصيل کرده دانشگاهي کشور برشمرد.

کارشناسان بازار کار معتقدند به دليل تغييرات يکباره جمعيتي در ايران در دهه ۶۰ و پس از آن رسيدن ميليوني نيروي کار جوان کشور به سن کار در دهه ۸۰ به بعد، باعث انباشت تقاضاي کار در ايران و از بين رفتن تعادل در عرضه و تقاضاي نيروي کار شده است.

همچنين تغييراتي که در فرهنگ و نگاه جامعه نسبت به تحصيلات دانشگاهي به وجود آمد باعث شد تا صدها هزار نفر پس از فراغت از تحصيلات متوسطه راهي دانشگاه ها شوند و اين مسائل باعث مي شود تا اولويت ها و خواسته هاي افراد نسبت به کار و اشتغال نيز تغيير کند؛ بنابراين افراد تحصيل کرده ديگر هر شغلي را نمي پسندند و با وجود تشکيل صف تقاضا براي ورود به برخي عرصه ها، تقاضا براي اشتغال در برخي حرفه ها به صورت کلي خلوت و خالي از متقاضي مي ماند.

چگونه به شغل نگاه مي کنيم؟

از سويي عدم توسعه متوازن در مناطق مختلف کشور، توزيع نامناسب درآمدها و فرصت ها در استان هاي کشور؛ تمرکز سرمايه گذاري ها در بخش هايي از کشور و خالي ماندن برخي مناطق از انجام فعاليت هاي اقتصادي باعث شده تا امروز فاصله و شکاف نرخ بيکاري در استان هاي کشور به ۱۰ درصد برسد که البته اين شکاف در پاييز سال ۹۲ به ميزان ۱۵ درصد بوده است.

به عقيده کارشناسان اينکه فاصله معناداري بين نرخ بيکاري استان هاي مختلف يک کشور وجود داشته باشد علاوه بر اينکه نشان دهنده بي عدالتي در توزيع امکانات و فرصت ها در آن کشور است، از سوي ديگر هشداري است براي برنامه ريزان و سياست گذاران کلان کشور تا ترتيبي اتخاذ شود که اينگونه شکاف ها در مناطق مختلف کشور به نحوي کاهش يابند.

علي طيب نيا؛ وزير اقتصاد دولت تدبير و اميد در اين باره معتقد است: برقراري عدالت جنسيتي يکي ديگر از ارکان عدالت درون نسلي است. مشاهده وضعيت شاخص هايي چون ميزان تصدي پست هاي مديريتي از سوي خانم ها در مقايسه با آقايان، نرخ بيسوادي، دسترسي به امکانات ورزشي و تفريحي، نرخ بيکاري زنان تحصيل کرده و ... نشان مي دهد که کشور ما با تحقق عدالت جنسيتي فاصله دارد.

وزير اقتصاد تحقق عدالت جغرافيايي را به عنوان يکي ديگر از ارکان دستيابي به توسعه پايدار و منطقه اي عنوان کرد و گفت: وضعيت ۳ شاخص نرخ بيکاري، ميزان دسترسي به آب سالم و ميزان برخورداري از تحصيلات ابتدايي در استان ها نشان مي دهد که با وضعيت مطلوب عدالت جغرافيايي هم فاصله زيادي داريم.

وزير اقتصاد: عدالت جغرافيايي نداريم

در پاييز سال گذشته فاصله بيکاري در استان هاي کشور به ميزان ۱۴.۹ درصد بوده و بهترين وضعيت بيکاري با ۴ درصد براي استان گلستان از سوي مرکز آمار ايران اعلام شده بود و در عين حال، بدترين وضعيت بيکاري نيز در استان لرستان با ۱۸.۹ درصد، ذکر شده بود؛ بنابراين شکاف شديد ۱۴.۹ درصدي بيکاري از استاني در شمال کشور تا استاني در غرب کشور، نشان دهنده نابرابر بودن فرصت هاي دستيابي به امکانات، سرمايه گذاري هاي نامتوازن، فقير ماندن برخي مناطق از جريان توسعه و مسائلي از اين دست است.

با اين حال تلاش مردم مناطق مختلف کشور براي ايجاد فضاهاي اقتصادي و اشتغال زايي نيز نمي تواند در کاهش نرخ بيکاري تاثيرگذار نباشد. در تابستان سال جاري فاصله بيکاري استان ها اندکي کاهش يافت و به ۱۱.۱ درصد رسيد و مرکز آمار ايران بهترين وضعيت بيکاري را با ۵.۱ درصد مربوط به تهران و بدترين اوضاع را مربوط به بيکاري ۱۶.۲ درصدي در خراسان شمالي دانست.

آخرين آمار اعلام شده نيز مربوط به پاييز امسال است که طي آن نرخ بيکاري در بهترين وضعيت براي استان مرکزي ۵.۵ درصد و در بدترين وضعيت در استان کرمانشاه ۱۵.۳ درصد اعلام شد که باز هم نشان دهنده شکاف ۹.۸ درصدي بيکاري در استان هاي کشور است.

مهاجرت ميليوني در جستجوي شغل

بنابراين با توجه به آمارها و شرايطي که در استان ها تنها در بخش آمارهاي بيکاري وجود دارد مي توان مهاجرت ها و جا به جايي هزاران نفر از شهروندان ايراني به مناطق ديگر کشور را در جستجوي کار توجيه کرد. اينکه فردي از شمال کشور پس از طي کيلومترها راه خود را به نقطه اي در جنوب کشور مي رساند؛ مي تواند تنها يک دليل داشته باشد و آن هم فقط کار است.

اينکه امروز جمعيت تهران ميليوني شده و ده ها هزار نفر از جمعيت استان هاي مختلف براي زندگي در پايتخت حضور دارند، تنها براي کار است و اگر دلايل ديگري نيز دارد به اندازه کار و اشتغال اهميت ندارد و اين بيکاري است که افراد را وادار مي کند تا صدها کيلومتر از خانه و کاشانه خود دور شوند.

بنابراين تا زماني که شکاف هاي نرخ بيکاري به صورت معنادار بين استان ها و مناطق مختلف جغرافيايي کشور وجود داشته باشد نمي توان انتظار داشت مهاجرت معکوس از کلان شهرها به سمت شهرهاي کوچک و يا از شهرها به سمت روستاها شکل بگيرد، چون زمينه آن فراهم نيست.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html